Wednesday 12 September 2012

membebel~ =.="


Assalamualaikum.. hope sihat-sihat lah semua hendaknye. amin~

Petang ni nak cerite pasal diri sendiri lah. huhu.. its about my self. Ape kaitan dengan tajuk entry? haaaa.. ntah? hehe..

Seriously hidup berjauhan dengan keluarga, lagi pulak tempat tu sangat asing bagi kite, mampu mengajar kite mengenal ape tu erti kehidupan yang sebenar.

My colleague always ask me a question sepanjang ku praktikal kat sini.
"blaja dekat mane? asal mane?"
 opkos la ku jawab mcm n..
"blaja dekat poli kuantan, asal johor bang."
then mereka macam ternganga, (tutup cepat nnt masuk lalat~)
diorang kate, "tahan ko eh macam n jauh ko bjln?"

The truth is, ape yang ku tanamkan tekad dalam diri, pegangan ku, selagi ada hayat dalam diri, aku akan merantau, aku nak kenal macam mane hidup jauh dari keluarga, sometimes berseorangan. aku nak belajar berdikari, berdiri atas kaki sendiri, biar pon sekarang ni ku still stady, jauh dah ku jalan, macam2 tempat ku pergi, macam2 orang yang aku jumpa. dari situ aku boleh kenal budaya, sikap orang2 di sesetengah tempat.

aku bukan lah baik sangat pon. tapi aku suke berkawan dengan semua orang, dari si nerd, hingga ke kaum kerabat diraja. (negeri mana tu rahsia~) heh.. aku da jumpe macam2 orang, dari mat rempit, hingga ke orang yang main kereta, yang those who smoke to mat pit. dari yang minum air suam hingga ke air perit tekak, aku kenal semua orang2 ni.

BUT. alhamdulillah aku masih lagi tak terjebak dengan bende2 yang tak elok. tak kire dari segi agama, mahupun masyarakat. even ade orang tu cakap pada ku. "aku respect ko dil, ko rapat dengan orang yang da jauh menyimpang, tapi ko tak ikot diorang" huhu.. sikit perasaan bangga timbul mase tu.. kenapa ku macam tu? bukan ke orang kate kawan tu influence yang paling baik untuk kite ikot?

jawapannya Tidak sama sekali jika kita dah tetapkan iman, pendirian dan kite tekad. mule2 skali mase aku jejak kaki keluar dari rumah setiap hari, aku nak jadi orang yang berguna satu hari nanti. aku tak nak nikmat sementare ni wat aku terseksa sepanjang hayat aku nanti.

My Mom sakit. seriously, breast cancer. pertame kali aku dengar berite tu rasenye dunia ni nak runtuh hempap aku. semua orang tau sakit tu boleh bawak maut. malam2 aku selalu buat solat hajat mintak Allah S.W.T sembuhkan mak. mase tu downnye aku Allah saje yang tahu. but aku sentiasa senyum buat macam tak ada apa2 yang berlaku. tapi bile aku sorang2 aku tetap menangis. Then 1 hari mak call. mak cakap nyawa kita ni hanya pinjaman, apa yang kita ada ni adalah satu bentuk pinjaman. tak ada satu pon milik kita, kita pinjam dari Allah S.W.T dan kita akan pulang kan balik satu hari nanti. mak cakap jangan sebab dia aku tak boleh tumpu stady, jangan sebab dia aku gagal dalam hidup. mak tak nak die jadi beban kepada anak2 die. malam tu aku pergi pantai balok, aku meraung sekuat hati. then. aku rase aku keseorangan. mase tu baru aku sedar macam mana peritnya idup jauh dari keluarga.

Jadi aku tetapkan 1 lagi tekad. apa pon jadi, another 4 years aku tak nak jadi macam ni. another 4 years aku akan make sure kewangan tu bukan lagi 1 masalah bagi kami.

Apa yang berlaku hari ni adalah pengajaran agar kita tak buat lagi pade mase hadapan. biarpon sangat sakit tapi tak ape. i'll try my best. out of my best. aku percaya aku mampu berjaya. insyaallah. Chaiyo!

cerita aku memang banyak tergantung~~ hehehe

No comments:

Post a Comment