Thursday 13 September 2012

Dunia Akhir Zaman~




Assalamualaikum.. Selamat pagi,, Alhamdulillah syukur Allah masih beri kita kesempatan bernafas tatlaka dunia menginjak ke ke "akhir zaman".

Entri kali ni nak cakap pasal Manusia Akhir Zaman,

Saya bukanlah seorang yang kuat ilmunya, cukup imannya juga masih mentah, tak cukup garam untuk berkata sejauh ni. Tapi Allah S.W.T beri kita akal untuk berfikir, budak sekolah pon berfikir panjang bila disentuh akan perkara ni.

Series, saya pon tak lah dikatakan terlalu baik jika dibandingkan dengan orang lain, tapi apa yang berlaku sekarang bagi saya agak melampaui batas kita sebagai seorang manusia, hatta seorang yang bergelar orang yang mempunyai agama.

sedih sebenarnya bila terbaca tentang kes pembuangan bayi sekarang, bukan 1 ataw 2, ia terlalu banyak sampaikan saya pon memaki hamun si pelaku bila terbaca pasal ni. huhu. anak muda mudi sekarang dah terlalu banyak yang menyimpang, pernah 1 hari saya dengan housemate ni lepak2 kat pantai Teluk Cempedak, kuantan overnight. apa yang menarik kat sana? kawasan yang cantik, ramai pengunjung, sesuai nak buat melepak, (pandang ke lawot). hehe.. malam tu kami buat BBQ kat tepi pantai, dari jam 5 petang ke 9 malam, nampak lah keluarga yang datang, mandi2, picnic berjalan2 tepi pantai, apa yang mengejutkan apabila menginjak jam 12 tengah malam, hanya kelihatan muda mudi, student majoriti kat sana, berpasangan, peluk2, cium2, seolah2 sekeliling mereka tak ada orang yang memerhati. yang minum air sakit tekak jangan cakap la. penuh kat tepi pantai. hotel2 murah penuh malam minggu dijadikan tempat meluahkan nafsu masing2.

apa yang jadi?  Lu Pike la Sendiri..

baru-baru ni masuk paper kes tentang pelajar sekolah menengah buang bayi dekat hospital, tergamak nya dia buat macam tu, bayi tu tak ada dosa, suci bersih, bayangkan lah bayi yang comel tu terperosok dalam tong sampah, dihurung ulat, lalat, Ya Allah. Saya pon tak taw nak cakap macam mana lagi.

mana si lelaki yang menghamburkan air mani dalam rahim budak perempuan tu? hilang kan? selalu jadi macam ni. bila sedap, janji ditabur, hidup bersama selama-lamanya, susah senang bersama-sama, tapi janji tinggal janji. bila perut da membesar, c lelaki hilang entah kemana. dimanakah rasionalnya? siapa yang patut dipersalahkan? ibu bapa? c lelaki ataw perempuan itu sendiri?

Mak ayah hantar kita untuk belajar, timba ilmu sebanyak mungkin di tempat orang agar mejadi insan berguna kelak. bayangkanlah bagaimana kecewanya mereka bila mereka tahu anak mereka begitu. Ditatang bagai minyak yang penuh, dimanja, dijaga dengan penuh kasih sayang, hasilnya, anak mereka mengandung anak yang tak diketahui siapa bapanya. Setitik air mata ibu jatuh, neraka siap menunggu membaham kita.

Alhamdulillah saya masih waras untuk berfikir. ada satu ketika seorang hamba Allah ni berkata, "ko cret je awek ko kalau sayang die." istighfar, mengucap dengar. Ya Allah, walaupun saya sangat sayangkan dia, apa yang saya nak buat untuk tunjukkan kasih sayang saya bukan dengan cara sebegitu. Pandangan saya terhadap c dia tak pernah telintas ad simbol "sex" padanya. apa yang saya terapkan dalam hubungan, jujur, ikhlas yang isthiqamah. saya niatkan dalam hati setiap pagi selesai subuh, "Aku sayang dia kerna Allah Taala."

Jadi, adakah perhubungan sekarang ni hanya berlandaskan nafsu semata-mata?
Dimanakah iman, islam yang kita pelajari selama ini?
Tiang agama mereka pasti dah runtuh.
Jadi adakah kita patut diam dan lihat?
Astaghfirullah halazim.
DUNIA AKHIR ZAMAN.





No comments:

Post a Comment