Saturday 6 October 2012

Tayar? nyawa? wang?

Hye Assalamualaikum Salam sejahtera Selamat malam.. huhu.. panjangnye..

Okay, Pertamanya nak cakap Akaun Fb aku da tutup. kenape tutup? jawapannye mudah. sakit hati. huhu. Alah. tutup akaun fb je kot. tak mati tak. kan kan kan? hehe.

Aku tak nangis kalu tutup akaun fb, tapi aku nangis kalau motor aku rosak teruk, eksiden, atau ape2 yang menyebabkan die tak boleh digunakan gitu. huhu. sies. nangis weh mase membe ku bawak moto pas tu eksiden. punye lah sayang. huhu. awek sendiri (dulu-dulu) blah g kat laki lain pon aku wat lek je. hehee..

Aktuali (koya) aku nak kongsi sikit cite pasal tayar motor ni. kenape moto? bukan kete? sebab aku masih belum mampu nak pakai kereta. =.=" tapi tak ape lah janji moto aku lawa. haha. lain punye hal sikit tak amek pot.

baru-baru ni tayar moto aku da botak. sampai da nampak tiub kat dalam tu. huhu. malas punye nak tuka, jadi aku wat keputusan nak tuka taya moto nih. jadi aku pon wat sikit research bedasarkan harga dan kualiti tayar ni. peh. moto je kot. haha.

pedulik ape aku? bia la~ haha.
 ~MICHELIN~





untuk pengetahuan tayar yang aku pakai sekarang ni jenis Michelin Pilot. orang kate tayar ni bagus, harge pon bole tahan mahal mase beli dulu. 1 tu je die jual sampai RM100. sepasang? siap pasang? haha. juling jugak nak bayar.

7 bulan pakai tayar ni banyak kali nak tersembam. mungkin sebab kecuaian sendiri, tapi sies bagi aku tayar ni kureng dari segi prestasi. kenape? walaupun tayar ni made by compund rubber, mase selekoh agak best, tapi, bile hujan tayar ni out. kalau biasenye hari cerah aku bole bwk sampai 160 lentok punye meter moto, tapi bile ujan 40 je. risau giler ku. haha. kedai pon tak banyak jual tayar ni sekarang. sebab banyak komplen.

setiap kekurangan ade kelebihan die jugak. sepanjang 7 bulan pakai tayar ni, tak pernah bocor tiub ni. ajaib pulak rase. huhu. padahal jauh jugak jalan. konvoinye lagi. tu yang best pasal tayar nih. huhu.

bagi kebanyakan pengguna ramai pakai FKR, ni pon best, tapi ad khabar angin kate tayar ni ade local punye sekarang, banyak dah kat pasaran. betul ke? tak dinafikan tayar ni memang keras. tapi bole tengok berapa kali tayar ni bocor. aku da pakai dan memang rugi. 3 bulan pakai tuka. tak tahan asyik nak tuka tiub je. huhu. tapi tayar ni memang murah. rm30 pon da bole dapat. murahnye~

tapi baik berbelanja lebih untuk nyawa kan? jadi ade beberapa jenis brand tayar motor untuk kegunaan harian pengguna. tahan pon tahan.

ramai tak tahu pengeluar tayar kereta pon ade buat tayar moto. contohnye macam Bridgestone. brand ni dah lame tapi sangat susah nak cari kat kedai. huhu. mahal pon bole tahan bile satu tu RM250 die jual. name die Battlax kalau tak silap. memang best mase selekoh, kona la sampai cecah lutut moto masih meluncur, dalam hujan membe siap menganjing wekang lagi. pui~ belagak. haha. mahal bole la.




~Bridgestone Battlax~




kemudian ada brand dari Maxxis. yang bagus Maxxis diamond 3D. peh cakap, lekat atas jalan biapon ujan. harga agak murah sikit dalam RM120 satu. murah? masih mahal..

 ~Maxxis Diamond~


lagi satu tayar ni baru aku denga dari sepupu aku yang pakai. brand Corsa. tak pernah denga, tapi bile ku cube bawak rase best pulak. layan kona, brek tayar tak hilang imbang. seronok tok wat ride. huhu. lupe pulak tanye brape harga die tapi best lah senang cakap. huhu.

 ~Corsa~


sebenarnye banyak lagi yang best kat pasaran tapi tepuk dada tanya selera, walaupun orang kate, "alah. motor je kot".. tapi tengok la statistik tu siapa duduk tempat paling tinggi, memang kecuaian tu faktor nombor 1, tapi faktor kondisi motor tu sendiri kene ambil kira, titik beratkan. ini baru tayar, lain-lain? kite kongsikan bile ada masa nanti ya.. dah malam ni. huhu. mata pon koyak gitu. jadi?

aku bagitau je. lain2 pandai2 la. huhu. salah silap harap maaf. sekian. Assalamualaikum.. :) 

Tayar da botak. nak tuka tayar ape ye? huhu.

33 comments:

  1. btol 2....nyawa lg penting..tq sharing yer=)

    ReplyDelete
  2. As'salam,,,tmpang tnya skit,,,corsa r yang mana apbila jalan bsah dia x licin dan trbelah air
    Contoh corsa:r99,r46 dan lain2x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakai corsa sport rain. Khas untuk jalan basah. Basah dan kering grip atas jalan.

      Delete
    2. Mmg best corsa sport rain..

      Delete
  3. Wa bru beli tayar maxxis diamond 3D ptg td..hrga boley tahan 110 sebiji.tyar dpn aku pkai mmg maxxis,tyar blkg ja swallow samurai dh nk terburai xtahan kena paku ckit ja di pnya rabak boley tahan smpai xboley nk tampal lg dh..last2 pakai tiub dlm...ada kot dlm 3bln ja mmpu brtahan.murah jer rm60 ms tu aku beli..skrg dh tukar maxxis dpn blkg bru ngam..layan conner mmg best beb..boley cecah stand..haha xberani cecah lutuit..ok geng maxxis terbaek

    ReplyDelete
  4. Wa bru beli tayar maxxis diamond 3D ptg td..hrga boley tahan 110 sebiji.tyar dpn aku pkai mmg maxxis,tyar blkg ja swallow samurai dh nk terburai xtahan kena paku ckit ja di pnya rabak boley tahan smpai xboley nk tampal lg dh..last2 pakai tiub dlm...ada kot dlm 3bln ja mmpu brtahan.murah jer rm60 ms tu aku beli..skrg dh tukar maxxis dpn blkg bru ngam..layan conner mmg best beb..boley cecah stand..haha xberani cecah lutuit..ok geng maxxis terbaek

    ReplyDelete
  5. Aku pakai tayar euromina..elok tak tayar tu ?mohon pencerahan..

    ReplyDelete
  6. Aku pakai tayar euromina..elok tak tayar tu ?mohon pencerahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tayar sampah tu hujan licin

      Delete
  7. aku baru tadi beli Maxxis diamond... harga masih murah di taiping 80-90 bru rm80 ... sapa rasa dy kwasan taiping perak. tw lah area mna huhu.

    ReplyDelete
  8. salam semua... saya baru tukar maxxis 3d bulan lepas.. sebelum ni pakai duro... masalah maxxis ni...time langgar garisan kuning...tayar macam licin...slide...nk brek pon melantun2.. adakah sebab tayar terlalu keras? tolong saya...trauma slide2 ni..

    ReplyDelete
  9. maaf tegur. gambar "corsa" yg atas tu bkn tayar dr indonesia. tu model Pirelli Diablo Rosso Corsa

    ReplyDelete
  10. salam.. Antara maxxis diamond & corsa sport rain.. Yg mana paling trbaik utk jalan basah & kering??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahan lama means cepat haus atau cemana?

      Delete
    2. Ya kalau corsa sahaja made in Indonesia...
      Pirelli Diablo Rosso corsa made in Italy syarikat kelima terbesar dibelakang Bridgestone, Michelin, Goodyear dan continental.....

      Delete
  11. Mcm mane plak swallow samurai dan metzeler.. Ngam x

    ReplyDelete
  12. Salam nk tnye tayar mne paling best. Dunlop best x

    ReplyDelete
  13. Betul ke ?? Sbb aku confident than dewa dgn pilot street ni. Aku pulas slamba mcm tk hujan tdi. Tp bila bca ni seram sejut pulak. Mybe tayar baru kot, tu yg aku gentle je.

    ReplyDelete
  14. maxxis volans pakai dari tahun 2015, hari ni baru tukar 🤣 long distance tak pernah mengecewakan

    ReplyDelete
  15. setuju dgn kelebihan tayar michelin pilot stree tu..mmg tak bocor..aku pakai setahun lebih xpernah bocor luck gila tayar ni

    ReplyDelete
  16. Maxxis diamond the best..✌👍

    ReplyDelete
  17. Aku main bedal je..org kata Pirelli Diablo Rosso bagus. Aku pakai je la. Tak tahu apa yg bagus. Bawak motor pun tak laju...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus tp cepat haus.. weekend ride ok la.. daily use memang makan modal nk tukar tayar..

      Delete
  18. Asslamlkm.
    Tumpang tanya, kenapa kebanyakan orang kata tayar FKR ni cepat botak? Perbezaan antara FKR dan Kenda... Jikalau sesiapa tau tolong updte ye. Tq. Wslam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenda jgn pakai bro,cuaca panas mmg grip,tpi hujan corner lap sikit da slide,time langgar line putih slide goyang motor.fkr tk pernah try,skrg try Corsa sportrain.

      Delete
  19. Saya first time tukar tyr ..xdi brther tu ok ckp maxxis dtg sorg lagi dok cerita cheetah ..saya da eh mne satu pastu saya sebut jela hrga yg sama dgn maxxis tu rupnya cheetaah haha jdi saya xthu ok ke x..spe pnh pkai cheetah

    ReplyDelete